021-2936

روز بزرگداشت حافظ

روز بزرگداشت حافظ
حسن ستاری غلامی 19 مهر 1400

20 مهر روز بزرگداشت حافظ گرامی باد

20 مهر بزرگداشت حافظ شیرازی

خواجه شمس الدین محمد شیرازی شاعر و حافظ قرآن، متخلص به حافظ و معروف به لسان الغیب از بزرگترین شاعران غزل سرای ایران و جهان به شمار می رود. خواجه شمس الدین محمدبن محمد حافظ شیرازی، از بزرگترین شاعران نغزگوی ادبیات فارسی است. حافظ در اوایل قرن هشتم ه‍.ق- حدود سال 727- در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش بهاءالدین، بازرگان و مادرش اهل کازرون بود. پس از مرگ پدر، شمس الدین کوچک نزد مادرش ماند و در سنین نوجوانی به شغل نانوایی پرداخت. در همین دوران به کسب علم و دانش علاقه مند شد و به درس و مدرسه پرداخت. بعد از تحصیل علوم، زندگی او تغییر کرد و در جرگه طالبان علم درآمد و مجالس درس علمای بزرگ شیراز را درس کرد. او به تحقیق و مطالعه کتابهای بزرگان آن روزگار- از قبیل کشاف زمخشری، مطالع الانظار قاضی بیضاوی و مفتاح العلوم سکاکی و امثال آنها- پرداخت. همچنین در مجالس درس قوام الدین ابوالبقاء عبدالله بن محمود بن حسن اصفهانی شیرازی نیز حضور داشت.

حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایرانی از سخنوران نامی جهان به شمار می رود اکثر اشعار او به صورت غزل است به همین خاطر غزلیات حافظ برای همگان نامی آشنا است، او یکی از تاثیر گذارترین شاعران است. شیوه سخن حافظ شباهت بسیاری به خواجوی کرمانی دارد و این امر مهم کاملاً مشهود است ، اشعار حافظ در قرون هجدهم و نوزدهم به زبانهای اروپایی ترجمه و نامش در محافل ادبی جهان غرب شنیده شد.

همه ساله در محل آرامگاه او که واقع در شیراز است در تاریخ 20 مهرماه جمعی از پژوهشگران خارجی و ایرانی گردهم می آیند و مراسمی باشکوه برای بزرگداشت حافظ برگزار می کنند ، این روز در تقویم رسمی ایران با نام بزرگداشت حافظ به ثبت رسیده است.

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ 

از یُمن دعای شب و ورد سحری بود 

روز لسان الغیب ؛ حافظ شیرازی مبارک 

  • فضای مجازی :

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد .*